Kristin Halvorsen vil gjøre skolen kulere ved å ta i bruk sosiale medier i skoletiden. Dette innebærer mer praktisk læring, samt å utvide ordningen med arbeidslivsfag og åpne forsøk med valgfag. Undervisningen skal legges opp etter hva ungdom er opptatt av, f.eks. Facebook, Twitter, Blogging, osv. Kristin Halvorsen mener at å bruke noe ungdom er opptatt av og mestrer godt, vil fagene bli mer interessante og sannsynligheten for å droppe ut vil minke.
Jeg mener selv at denne ideen burde prøves ut. Vi ungdommer er den første generasjonen som har vokst opp med Internett o.l. Vi har derfor god kunnskap innen disse områdene. Ting som dette interesserer oss. En skolehverdag med blogging kan gjøre dagen litt mer spennende. Dette er en hobby mange driver med på fritiden også, og derfor vil man se positivt på dette. Allikevel så synes jeg ikke at eksempler som dette skal brukes i alle fag hele tiden. Variasjon av læring via Internett og tavle er fint. Vi har vokst opp med tavleundervisning helt siden vi startet på skolen, kanskje er dette grunnen til at noen går skoleleie allerede når man starter på ungdomsskolen. Jeg har også lest et sted at man tar til seg ting lettere fra et ark enn fra en pc-skjerm hvis man leser det. Hvis man først skal prøve ut en skoleordning med sosiale medier, må man starte tidlig, slik at det ikke blir en for stor overgang senere.
Hadde det vært mitt barn som skulle starte på skolen, ville jeg mest sannsynlig satt mest pris på at det var lærere til stede. Uten lærere ville ikke barnet mitt fått den oppdragelsen og disiplinen som er nødvendig. Det er ikke bare foreldrene hjemme som lærer ditt barn å oppføre seg. Det er også lærerne og miljøet man havner i.
Lærerne er også mye eldre enn oss, altså har de mye mer erfaring. Jeg ser ikke noe positivt i å fjerne lærerne fra skolesystemet.
Oppmøteplikt er nødvendig på alle skoler. Jeg kan selv innrømme at hadde skolen vært valgfri, hadde jeg kanskje tatt meg 1 dags fri en gang i blant, noe som fører til mindre kunnskap. Allikevel så mener jeg at fraværet kunne hatt et annet system. F.eks. på skolen min, Bjerke VGS, så får man anmerkning om man kommer 1-9 minutter for sent. 10 minutter eller mer fører til at man får fravær for hele timen. Mange elever som derfor er forsinket pga t-banen, dropper kanskje å komme inn i klassen. Kanskje har denne eleven 4 anmerkninger fra før. Hvis t-banen da er forsinket og man kommer 5 min for sent, vil man få 1 anmerkning til. Man vil da bli satt ned i orden, noe som de fleste ikke ønsker. Jeg synes det er tragisk å gi anmerkninger for forsentkomninger. Jeg synes også at 10 minutter er alt for lite. Nå som vi går på videregående må de fleste elevene ta t-banen til skolen, og på vintertid er det mye forsinkelser når man tar kollektivtransport. Lærerne sier at det bare er å ta en t-bane tidligere. Dere får det til å høres så veldig lett ut, noe som det ikke er. Jeg synes at for å få fravær for en time, burde man være minst 20 min forsinket! Innen 10 minutter av en vanlig skoletime har man så vidt kommet i gang med undervisningen. Jeg tror ikke elever ville ha startet å komme for sent med vilje. Jeg tror faktisk ikke det hadde skjedd så mye forandringer i det hele tatt.
Bare bruk av PC en hele skolehverdag kan gjøre oss ukonsentrerte. Å sitte foran en skjerm i flere timer er ikke til å anbefale. Det finnes en regel som heter 60/15 regelen, dette innebærer at man ikke skal sitte lengre enn 60 minutter foran skjermen før man trenger 15 minutters pause. Det er heller ingen garanti for at alle elevene jobber med det de skal når man bruker Internett. Noen elever kan snike seg unna ved å sitte på Facebook eller spille spill e.l. Kanskje kan dette være en gang i blandt. Hvis eleven er veldig trøtt, vil man våkne veldig fort igjen. Man vil da, etter litt tid, følge med igjen. Det kan også være mulig for lærerne å ha en side hvor de kan kontrollere hvilke sider elevene er inne på. Hvordan dette kan bli gjort vet jeg ikke.
Alt i alt mener jeg at bruk av Internett i skolehverdagen sammen med vanlig tavleundervisning burde testes ut i over en lengre periode. Man kan senere ha noen spørreundersøkelser for å se hvordan elevene synes denne ordningen fungerer sammenlignet med den læremåten vi har i dag. Man må i tillegg se an om karakterene har blitt bedre eller verre.
Reglene om fravær og anmerkninger burde forandres, og lærerne burde ikke fjernes eller erstattes av roboter eller lignende.
Hva er ditt synspunkt angående en skole med sosiale medier?
0 KOMMENTARER:
Legg inn en kommentar
This ain't a hoe street, bitch! Legg igjen en beskjed hvis du ikke er under rasen "hore".